-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50248 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا مستقيما مي توانيم از قرآن استفاده كنيم يا بايستي حتما از تفسير استفاده كرد؟
اگر شما در جستوجوي قرآن شناسي و درك معاني و فهم حقايق قرآن هستيد دو راه عمده دارد: 1- مطالعه پيوسته و دائمي تفاسير قرآن. 2- تزكيه باطن و تحفظ بر عبادات و ترك محرمات. ميزان موفقيت شما در اين مورد بستگي به ميزان استواري و استقامت شما در راه هدف و جديت در رسيدن به مقصد است. - در پاسخ به سؤال شما پيرامون قرآن، نخست چند نكته را به اختصار يادآور مي شويم و شما را به تفكر و تعمق درباره آن دعوت مي نماييم. 1- با توجه به شواهد و دلائل عقلي و نقلي، انسان در زندگي خود يك مسافر است (به عنوان نمونه به آيه 6 از سوره مباركه انشقاق مراجعه كنيد). 2- قرآن راهنماي انسان در اين سفر است. هر يك از آيات قرآن دربر دارنده پيامي است كه در حكم علائم راهنما و هشداردهنده در اين راه است. 3- كسي كه راه نيفتاده و قصد حركت ندارد، علائم راهنمايي براي او بي معنا و نامفهوم است، نظير كسي كه هيچ گاه در عمر خود رانندگي نكرده و از علائم راهنمايي و رانندگي هيچ برداشت صحيحي ندارد. در روايات آمده است كه {Hالقآن نورّ لمن استضاء به H}؛ {Mقرآن براي كسي كه از آن طلب روشنايي نمايد، مايه نورانيت و روشنايي است M}. 4- انساني كه با حقيقت اصلي خود انس ندارد و نيازهاي وجودي عالي خود را به خوبي نيافته است، انساني كه اهل خلوت و انديشه و تفكر نيست هيچ گاه مسافر بودن خويش و ضرورت راهنما و راهبر را درك نخواهد نمود. {Sطبيب عشق مسيحا دم است و مشفق ليك # چو درد در نبيند كه را دوا بكند؟S} 5- ميزان بهره گيري انسان از قرآن متناسب با ظرفيت وجودي اوست و اين ظرفيت به اختيار خود انسان قابل توسعه و گسترش است. با توجه به نكات بالا براي بهره مندي هر چه بيشتر از بركات و انوار قرآن موارد زير مي تواند مؤثر باشد: 1- در گام نخست انس هر چه بيشتر با آيات قرآن لازم است و براي رسيدن به اين مقصود تلاوت روزانه حداقل 50 آيه از سوي ائمه اطهار(ع) شده است. 2- مطلب مهمي كه در روايات مورد تأكيد واقع شده، تدبر و تفكر در معاني آيات است و قرائت بدون تدبر فاقد آثار و بركات در مرتبه عالي و مورد انتظار است. 3- در تلاوت قرآن، به بايدها و نبايدها و دستوراتي برمي خوريم، يكي از راه هاي عملي استفاده از نور قرآن آن است كه انسان در هر روز با خود قرار گذارد كه به اين بايدها و نبايدها و دستوراتي كه در حين قرائت با آن برخورد كرده عملي نموده و پايبند باشد تا تدريجاً به زيور زيباي آيات الهي آراسته شود. 4- ائمه اطهار(ع) و علماء بزرگوار همواره توصيه نموده اند كه حركت را بايد با عمل به آنچه مي دانيم شروع كنيم و همين عمل به دانسته ها باعث پيدايش آگاهي و معرفت تازه و رشد و ترقي آدمي خواهد شد. در مورد كتب تفسيري كتابهاي زير براي مطالعه شما مناسب به نظر مي رسد: 1- تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي 2- تفسير كاشف،حجتي كرماني و بي آزار شيرازي 3- تفسير راهنما، هاشمي رفسنجاني در مورد اطلاعات قرآني مطالعه مجله هاي بينات و همچنين پژوهشهاي قرآني پيشنهاد مي شود. در مورد فرستادن كتاب در مورد اعجاز قرآن با توجه به محدوديت هايي كه براي اين واحد وجود دارد متأسفانه از فرستادن كتاب معذوريم ولي خواندن كتاب هاي ذيل را به شما پيشنهاد مي كنيم: 1- وحي و نبوت شهيد مطهري 2- تفسير الميزان ، ج 1علامه طباطبايي 3- عظمت قرآن سيد مرتضي توسليان 4- درسهايي پيرامون شناخت قرآن جمعي از نويسندگان(درراه حق) 5- درباره شناخت قرآن محمد علي گرامي 6- پژوهشي پيرامون قرآن و پيامبرفخرالدين حجازي 7- قرآن و آخرين پيامبرمكارم شيرازي 8- مقايسه اي ميان تورات انجيل قرآن و علم 9- قرآن و دانشمندان 10- قرآن بر فراز اعصار 11- قرآن شناسي محمود رجبيان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.